Lajinsa viimeinen

Tänä kesänä hotellin laiturista risteilevä siipirataslaiva Elias Lönnrot on näköisalus Keuruulla vuosina 1865 – 1926 liikennöineestä höyrykäyttöisestä aluksesta.

Palataanpa ajassa taaksepäin kun merkittävimmät kulkureitit olivat vesiteitse ja kirkkoveneellä tultiin Mäntästä saakka Keuruulle kirkkoon. Elias Lönnrotin edeltäjä oli höyrylaiva Keuru, joka kuljetti puuta, tavaraa sekä matkustajia Kolhosta Mäntän kautta Keuruulle. Keurun tarina päättyi 1901 laivan huonokuntoisuuden vuoksi.

Elias Lönnrot oli kuitenkin hankittu Keuruulle jo vuonna 1890 Mäntän patruuna G.A.Serlachiuksen toimesta. Siipiratasaluksen tie kävi Keuruulle ensin Pyhäjärven ja Näsijärven kautta. Kuuluisa nimi juontaa juurensa laivan rakennuttajaan teollisuusmies Adolf Törngreniin. Elias Lönnrot oli toiminut Törngrenin omistamassa Laukon kartanossa kotiopettajana.

Elias Lönnrot jatkoi Keurun jäljissä kuljettaen puutavaraa ja rahtia sekä sunnuntaisin väkeä kirkkoon. Keuruun kirkonkylään rautatie tuli 1897, jolloin myös tavarat sekä matkustajat siirtyivät vähitellen kiskojen kuljetettaviksi. Mäntästä Keuruulle matkattiin kuitenkin vielä siipiratasaluksella.

Keuruu- Kolho välisen maantien valmistuminen sekä Mäntän ja Vilppulan seurakuntien itsenäistyminen vaikuttivat suuresti laivaliikenteen vähenemiseen. Elias Lönnrot romutettiin Mäntässä 1926. Jäljelle jäänyt ruori löytyy Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmista.

Näköisalus saapui Keuruulle 1986 maanteitä pitkin. Aikansa ainut Suomen liikenteessä oleva siipirataslaiva vihittiin käyttöön 18.6.1986. Turussa Valmetin Laivateollisuus Oy:n telakalla valmistunut dieselmoottorilla varustettu siipiratasalus on liikennöinyt Keuruulla siitä lähtien. Aikansa mediasensaation ensimmäisenä purjehdusvuotena aluksen kokonaismatkustajamäärä oli 21 000.

Lähteet:

www.vanhakeuruu.fi

Olli Haapanen. Keurusselkä - tuhansien tarinoiden hotelli. 2009.